Hoppa till sidans innehåll

Löparresa till Budapest

LÖPARRESA TILL BUDAPEST

Vi var ett gäng glada och morgontrötta löpare som möttes upp på parkeringen vid Åkeborondellen strax innan kl 03:00 i fredags.

Resan bar iväg mot Arlanda och fortsatte sedan vidare mot Budapest, lite försenade pga, en magsjuk flygkapten. Förra gången vi begav oss till Budapest för att springa maraton var flyget så pass försenat att vi missade själva loppet med ett par timmars marginal. Den gången lovade jag mig själv att återvända hit igen och springa loppet i framtiden och nu var det äntligen dags. Resan bokades med en dag extra innan loppet som marginal för eventuella förseningar.

Vi kom till Budapest i god tid och blev attackerade av ett antal olika taxichaufförer som gärna ville skjutsa oss till hotellet så det blev inga problem. Eftersom alla var vrålhungriga blev det en snabb incheckning och middag på hotellet.

Efter det begav vi oss iväg ner till ån och tog en fika och tittade på några av de magnifika broar och byggnader som finns att beskåda.

Dag 2

Vi började förmiddagen med att gå en sväng till parken och titta på det gigantiska timglaset i sten och Kurt hade som vanligt mycket att tillföra med sitt kunnande och guidade oss genom alla sevärdheter då vi även besökte hjältarnas torg och vidare till ett av de kända Thermalbaden.

När nummerlappsutdelningen öppnat såg vi till att fixa till det praktiska inför loppet och hämta ut dessa.

På eftermiddagen begav vi oss åter ner till ån och vandrade omkring och tittade i skyltfönster mm. Senare på kvällen när vi begav oss hemåt till hotellet visade Kurt och jag vägen eftersom vi varit här förut och kände oss hemmastadda men det slutade med att vi gick vilse. Som tur var fanns det ju några duktiga orienterare bland oss och Elisabeth tog vant fram en karta och ledsagade oss tillbaka till rätt gata. Nu var vi riktigt trötta i benen allihop och några stannade till på vägen och åt en fin middag på en trevlig restaurang och där hade nog Kurt lite tur som blev övertalad av servitören att köttet han beställt var oätligt och han bestämde sig slutligen för wienersnitsel. Efter en stunds funderande kom vi fram till att det Kurt försökt beställa var Råbiff och inte Biffstek som vi trodde först.

Kvällen var nu sen och vi gick hem till hotellet och började ladda för morgondagens stora lopp.

Dag 3

Då var det äntligen dags för det stora loppet några av oss väntat så länge på.

Efter en stadig frukost och en liten stund på hotellrummet med lite mental laddning och montering av nummerlapp och chip stod vi snart på torget bredvid starten. Starten gick förövrigt på Olof Palmes gata som sträcker sig genom parken fram till hjältarnas torg.

Ett lite smånervöst eller kanske snarare ”taggat” gäng stod och väntade in starten och då dök helt plötsligt Ungerska rikstelevissionen upp.  De började filma Jocke som just vänt rumpan till dom och börjat knyta skorna och det bar sig inte bättre än att jocke fick ställa upp på en intervju i ungersk tv.

När de frågade Jocke om vad han förmodas springa på för tid drog han till med en smått fantastisk sluttid på en bra bit under 2:30 vilket verkade imponera på filmteamet som fortsatte med att intervjua Sara och Albin också.

Starten gick och vi sprang nästan raka vägen ner till Donau och sedan var loppet upplagt så att vi sprang lite fram och tillbaka på båda sidor om ån och över ett par olika broar och då bla, den mest kända Kedjebron. Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om mitt lopp som blev en ganska jobbig resa men jag hoppar det ( kanske någon annan deltagare vill göra det ? )

Det kanske roligaste är att alla fullföljde sina lopp och både den yngsta och äldsta i gänget gjorde det med bravur. Albin på 7,5 km och Kurt på 42,2km.

Visserligen hade Albin lite hjälp av Sara som sprang puttade på vagnen men med tanke på den energi Albin visade upp efter varje liten tupplur är jag övertygad om att om han hade fixat det själv om han inte suttit fastbunden i selen. Jag vill även nämna att jag tycker Göran och Uffe gjorde en stark prestation som klarad sina lopp inom tidsgränsen.

Efter loppet mådde nog de flesta ganska dåligt pga, att vi tagit ut oss rejält och var nog lite ovana med den tryckande värmen som senare fick sin förklaring. Det började nämligen åska och regna på kvällen. De allra flesta av oss begav oss till Thermalbadet i parken och mjukade upp våra stela muskler i det 38 gradiga vattnet på kvällen vilket gjorde att det kändes betydligt bättre ett tag i alla fall.

Jag tror inte någon hade svårt att somna den kvällen.

Dag 4

Jag tog mig med möda upp ur sängen och fick på mig lite kläder och efter en avklarad frukost var det dags för en shoppingdag.

Vi var bla, och besökte den stora saluhallen och sedan spenderade vi dagen på lite olika håll. På kvällen åkte större delen av oss ner till city för att åka en båttur på Donau i mörkret. Kurt hade lyckats hitta en fantastisk koncert med div, klassisk musik i en stor kyrka som säkert uppskattades lika mycket som vi uppskattade utsikten från båtfönstret och den goda maten.

Vi hade först planerat att ta taxi hem men alla var riktigt sugna på en promenad efter att ha suttit stilla på båten i 2,5 timmar med stela maratonmuskler så det fick bli 3 km i gångfart hem till hotellet.

Dag 5

Då var det resdag igen och denna gång var destinationen Sverige. Vi hade gott om tid på oss att packa och äta frukost eftersom flyget gick kl. 13.10.

Vi tog farväl av Hellen, Hasse och Vincent som stannade en dag till och begav oss hemåt.

På vägen hem fick jag mycket uppmuntrande ord och ett fortsatt förtroende att ta tag i planerandet av ytterligare en resa nästa höst så jag hoppas att vi blir ett lika stort och glatt gäng nästa år igen som tar oss söderut för ännu ett äventyr i HLK:s härliga gemenskap.

Det blir nog tyvärr en allt för stor uppgift att försöka överträffa denna resa med hänsyn till prisvärdhet och närhet till tävlingscentrat, men försöka går ju.

//Robban.

Besöksadress:

Kontakt:
Tel: 0732188589
E-post: This is a mailto link