Hoppa till sidans innehåll

Lissabon Rock ”N” Roll marathon

Årets löparresa gick till Portugal och Lissabon.

Vi var 10st medlemmar i Hultsfreds LK som möttes upp på Landvetter flygplats tidigt på morgonen fredagen den 16 oktober.

Planet lyfte strax efter sju och efter ett par timmar så gick vi ner för mellanlandning i Munchen där vi hade tid för lite fika och shopping för de som ville. Framåt eftermiddagen och efter ytterligare ett par timmar på Lufthansas plan och de väldigt serviceinriktade flygvärdinnorna som servade oss med gratis mat och dryck under resan landade vi i Lissabon. Vi var snabbt ute i det soliga och sköna vädret och det var ca: 20 grader i luften. Vi hittade en Metrostation några hundra meter från utgången där vi gick ner i underjorden och ganska snabbt satt vi på en tunnelbanevagn på väg mot hotellet. Det tog inte mer än 5-6 minuter så var vi framme vid stationen Oriente där vårt hotell låg.

När vi kom upp ur jorden och ut på plattformen utanför så såg vi hotellet några hundra meter bort så det var skönt att vi slapp springa runt och leta efter det.

När vi checkat in och vilat en halvtimme på rummen var vi i högform för att utforska närområdet och vi tog en sväng till vattnet och målområdet för maratonloppet som låg ca: femhundra meter från hotellet. Vi passade även på att besöka den ofantligt stora gallerian som låg mellan hotellet och vattnet. Det blev inte allt för sent vi utan vi gick och lade oss ganska skapligt på kvällen.

Lördag förmiddag var ämnad att gå ner till tävlingsexpo för att kvittera ut våra nummerlappar mm.  När vi stegade ut från hotellet på morgonen öppnade sig himlen bokstavligt talat och regnet öste ner. Vi tågade ändå tappert ut i regnet och begav oss återigen ner mot vattnet. Vi fegade lite och gick igenom gallerian i hopp om att hålla oss lite torrare men det hade vi inte mycket för. Det visade sig vara svårare än vi kunde ana att hitta expot: Några av oss blev misstänkta för att vara mor/ farföräldrar med sitt barnbarn och blev inbjudna att delta i tävlingen som pågick för fullt, medan jag själv och några övriga förirrade oss till en annan tävling som visade sig vara VM för räddningstjänst / ambulans gällande handhavande vid trafikolyckor. Där sprang vi på det Svenska laget som vi pratade lite med innan vi fortsatte vår jakt på nummerlapparna.

Efter en stund stötte vi på en kille med en påse som vi misstänkte kunde komma från nummerlappsutdelningen vilket visade sig stämma. Han förklarade vägen och ganska snart hade vi hämtat ut våra nummerlappar och tröjor.

Vi hade pratat om att vi skulle hoppa på bussen och åka runt på sightseeing men eftersom alla var dyngsura efter regnet så bestämde vi oss för att göra lite olika aktiviteter. Vissa spenderade sin tid på shopping och själv hängde jag med några som gick och tittade på det stora Oceanariumet där de hade de flesta vattenlevade varelser som går att hitta. De hade ett jättelikt akvarium i mitten av byggnaden med diverse arter och den vi fascinerades mest av var den otroligt fula klumpfisken. Den heter sunfish på engelska och kan bli 3 meter lång och väga 3 ton, absolut värt att googla på eller se in real live(jag tror att jag har sett några mindre exemplar på Universeum i Göteborg )

Efter besöket där gick vi och försökte checka av hur vi enklast skulle hitta till starten i morgon bitti. Jag hade fått för mig att det bara var att hoppa på tåget vid stationen vi bodde vid, så tog det oss till starten i Cascais men det skulle visa sig vara en felaktig förhoppning. Efter att vi intervjuat en biljettförsäljare, en busschaufför, en polis och besökt en informationsdesk kände vi att vi hade koll på läget och begav oss tillbaka till hotellet.

05:45 på söndagsmorgonen möttes alla pigga maratonlöpare nere i hotellobbyn och efter en stunds uppsnack gick vi ut i hällregnet och ställde oss vid busshållsplatsen. Bussarna skulle gå var 14:e minut men efter en kvart ungefär började vi befara att tiderna som stod gällde vardagar och att vi inte visste om det skulle komma någon buss överhuvudtaget idag. Inte lätt att veta när det bara står på portugisiska.

Vi tog plan B och begav oss till Metrostationen och när vi gick där i regnet fick Joakim syn på ett par bussar som var märkta ”reservado” eller liknande och han sprang fram och frågade om de var till oss löpare och det var tydligen så. Han vinkade dit oss och strax satt vi på bussen och skrattade åt min onödiga tidsödande efterforskning igår. Jag fick en hel del gliringar för att jag inte hade koll på läget och jag försökte försvara mig med att det inte fanns någon info om detta från tävlingsledningen.

Efter 20 minuter stannade plötsligt bussen och alla fick gå av.

Vi befann oss utanför Cais de sodro som var den tågstation där vi skulle åka från och vi följde strömmen av löpare och till slut hittade vi ett tåg som var näst intill proppfullt men vi lyckades hitta några ståplatser i en av de bortersta vagnarna. Efter 40 minuter var vi framme i Cascais och då hade det ljusnat ute och till vår stora glädje upptäckte vi även att det slutat regna. Efter en15 minuter lång promenad var vi framme vid starten och hade då inte mer än 45min kvar till startskottet skulle gå av. Vi förberedde oss så gott vi kunde och strax innan starten fick vi oss en rejäl rotblöta. Det gjorde inget för lagom till start sprack himlen upp och solen visade sig från sin bästa sida. Det var som vanligt lite trångt i början, men inte värre än att man kunde jogga på i hyggligt tempo. Vi började med ett par kilometer i stadsmiljö men var strax nere vid strandlinjen som vi sedan följde större delen av loppet. Det var väldigt hög luftfuktighet så det var lite halt att springa på den blöta asfalten och de stenbelagda gatorna i början av loppet. Efter några kilometer sprang vi förbi några morgonpigga surfare som skulle ut och balansera på de stora vågorna.

Jag kände direkt att jag skulle få en jobbig dag eftersom jag fick ta i för att hålla ett tempo på under fem minuter/ km och det brukar vara en enkel match fram till 25- 30km i vanliga fall. Niklas och jag joggade på och efter en stund började vi undra var alla rockband tagit vägen eftersom jag läst att det skulle vara ett 25-tal band utmed banan. Strax innan 10km skylten hördes slutligen första bandet och det var ganska smart tyckte vi då för det behövs mer hjälp i slutet när man är tröttare.

Vi trodde då att det skulle bli riktigt tätt med rockbanden i slutet av banan men vi hade fel än en gång. Jag lyckades räkna ihop till åtta band totalt varav sju som det kom någon form av musik från. Det var en stor besvikelse faktiskt när man tänker på vårt eget Göteborgsvarv som är betydligt proffsigare vad gäller underhållning längs med banan.

Hur som helst så spelade det ingen jättestor roll för i övrigt var banan och utsikten längs vattnet väldigt fin och banan lättsprungen.

Inte helt oväntat var Joakim snabbast av oss i mål men lika imponerande insats av Niklas som klarade sitt mål att springa under 4 timmar med god marginal. Sara och Nils-Allan gjorde även de en otrolig prestation med tanke på deras förutsättningar med sjukdomar bla, och Uffe som tränat mindre än han önskat klarade maxtiden utan problem.

Efter att jag tagit ett varmt skönt bad på hotellrummet träffades vi lite senare på kvällen för en gemensam middag i vanlig ordning och firade att vi alla tagit oss i mål. Alla verkade nöjda med dagen så trots att vi fick en usel servitör blev det en härlig kväll.

Måndagen ägnade vi åt sightseeing i gamla delen av Lissabon              med många fina gamla byggnader, slott och härliga gränder där vi vandrade runt en stor del av dagen. Det blev ingen sen kväll eftersom vi skulle upp väldigt tidigt för hemfärd dagen efter.

Hemfärden gick bra och det var ganska häftigt att mellanlanda i Tyskland och få se den grymt stora flygplatsen i Frankfurt.

På flyget hem från Frankfurt började det redan diskuteras och spekuleras i vad nästa års resmål skulle bli. Ingen vet men jag gissar att det blir ännu ett maratonlopp i en ny trevlig storstad.

Resultat:

Besöksadress:

Kontakt:
Tel: 0732188589
E-post: This is a mailto link